Stöd för växande och lärande

Småbarnspedagogiken har som uppdrag att stödja barns utveckling och tillväxt. Varje barn behöver stöd i sin tillväxt och utveckling. Stödet för utveckling och lärande en del av den småbarnspedagogiska verksamheten med hög kvalitet och hör till alla barn som behöver det. I småbarnspedagogiken används tre nivåer av stöd: Allmänt, intensifierat och särskilt stöd.
Förverkligandet av stödet sker med pedagogiska och strukturella lösningar samt lösningar som stöder välbefinnandet. Målet är ett tidigt och vältajmat stöd för att stöda barns välbefinnande och utveckling.
Utgångsläget för att ordna stöd för utveckling och tillväxt är
- barnets styrkor samt
- behov gällande utveckling och lärande
Stöd för växande och lärande omfattar
- lösningar som möter barnets individuella behov samt
- lösningar som berör hela gruppen och lärmiljöerna
I att upptäcka barnets behov av stöd samt i planeringen, förverkligandet och utvärderingen av stödet är samarbetet med barnets vårdnadshavare, lärare inom småbarnspedagogik, speciallärare inom småbarnspedagogik samt övrig personal viktigt.
Om det i småbarnspedagogiken väcks en oro över barnets tillväxt, utveckling eller inlärning diskuteras ärendet med barnets vårdnadshavare. I småbarnspedagogik stöder man barnets utveckling och lärande på det sätt som barnets behov förutsätter. För barnet är det viktigt att stödet bildar en konsekvent kontinuitet under småbarnspedagogiken samt när barnet börjar förskola och skola.
Barn i förskoleålder / Stöd för växande och lärande
De barn som deltar i förskoleundervisning året innan den grundläggande utbildningen börjar hör enligt lagen om grundläggande utbildning till kretsen för stöd för växande och lärande. Enligt lagen har barn rätt att få tillräckligt med stöd direkt då behovet uppstår. Stödet för fostran och inlärning har tre nivåer: allmänt, intensifierat och särskilt stöd
I Sjundeås läroplan för förskoleundervisning har skrivits stöd för växande och lärande under förskoleåret. Läs mer om stöd för växande och lärande under förskoleåret här(öppnas i en ny flik).
Sjundeå kommun har deltagit i projektet Växttakt, som är en dela av Undervisnings- och kulturministeriets utveckling av stöd och inklusion. Utgångspunkten är att varje barn får det stöd hen behöver transparent, systematiskt, multiprofessionellt, i rätt tid och med rätt styrka i ett så tidigt skede som möjligt.
Förlängd läroplikt
Barnet hör till kretsen för förlängd läroplikt ifall hen inte har möjligheten att nå de fastställda målen på nio år på grund av svårt handikapp eller sjukdom.
Beslutet om förlängd läroplikt fattas i huvudsak innan läroplikten börjar. Vårdnadshavaren beslutar om barnet deltar i förskoleundervisning som föregår läroplikten som femåring. Sex år gamla barn är läropliktiga. Vårdnadshavaren ansöker om förlängd läroplikt med blanketten Avvikande start av grundläggandeutbildning. Till blanketten ska man bifoga nödvändiga utlåtanden från sakkunniga.
Guide till vårdnadshavaren
Kontaktuppgifter
-
Wilhelmiina Pekkanen
Speciallärare inom småbarnspedagogik
Parkstigen 1, 02580 Sjundeå
-
Anneli Hellgren
Speciallärare inom småbarnspedagogik
Parkstigen 1, 02580 Sjundeå
-
Maria Sinclair
Regional socionom inom småbarnspedagogik
-
Marjatta Voutilainen
Regional socionom inom småbarnspedagogik
Gångna projekt inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen
2020–2021
Statens specialbidrag gällande åtgärder som främjar jämställdheten inom småbarnspedagogik och kvalitetsutveckling. Utveckla välfärdslärarens arbete inom småbarnspedagogiken.
2021–2022
- Utveckla språkberikande undervisning i förskoleundervisningen.
- Statens specialbidrag för att balansera inverkningarna från undantagsförhållandena orsakade av coronaviruset (COVID-19). Effektivera småbarnspedagogikens stödåtgärder genom att utveckla och utnyttja digiverksamhetskulturen.
- Statens specialbidrag gällande åtgärder som främjar jämställdheten inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen och kvalitetsutveckling. Verksamhet med kompanjonlärare.
- Statens specialbidrag gällande åtgärder som främjar jämställdheten inom småbarnspedagogik och kvalitetsutveckling. Fortsatt utveckling av välfärdslärarnas arbete.
- Statsbidrag för försöket med tvåårig förskoleundervisning 2021–2024.
2022–2023
- Statens specialbidrag för att främja förnyandet av stöd i enlighet med lagen om småbarnspedagogik. Barnskötare för utveckling och stöd för lärandet
- Statsbidrag för att utvidga tvåspråkig undervisning till småbarnspedagogiken.
- Statens specialbidrag för utveckling av bra pedagogisk verksamhet gällande digitala förmågor och kunnande i småbarnspedagogik som en del av utvecklingsprogrammet Nya läskunskaper 2022–2024.
- Utveckling av innovativa inlärningsmiljöer i småbarnspedagogiken.
- Statens specialbidrag för att påbörja internationell verksamhet. Samarbete som görs med Erasmus+ Reggio Emilia institutet.
- Internationell delaktighet i småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen. Samarbete med Sverigefinska skolan och öka internationalitet inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen.
2024–2025
Internationaliseringsstigen 2024–2025, utarbetande av internationaliseringsstrategi med vilken man stöder förverkligandet av internationaliseringsverksamhet i daghemmens och skolornas vardag.
Statens specialbidrag gällande åtgärder för att främja utbildningsmässig jämställdhet och likvärdighet i småbarnspedagogik, förskoleundervisning och grundläggande utbildning 2024–2027
Projektets syfte är att:
- Stärka samundervisning och samtidig undervisning bland lärare i småbarnspedagogiken
- Stärka finska och/eller svenska språket genom smågruppsverksamhet
- Utveckla flexibla och effektiva metoder och nya praxis för att stödja barns välbefinnande och lärande
- Utveckla verksamhetsmodeller för att säkerställa jämlikhet och likabehandling för barn i småbarnspedagogiken