Siirry sisältöön

Perusopetus

tumma ja vaaleahiuksiset tytöt kävelemässä reput selässä perhekeskuksen edessä aurinkoisella säällä.

Siuntion kunta tarjoaa asukkailleen laadukkaita ja monipuolisia koulupalveluja Aleksis Kiven koulussa ja Sjundeå svenska skolassa, jotka sijaitsevat Sivistyskampus Siuntion sydämessä. Ruotsinkieliset oppilaat käyvät yläluokat Källhagens skolassa Lohjan Virkkalassa tai Winellska skolanissa Kirkkonummella.



Koulujen työ- ja loma-ajat

Lukuvuoden 2025-2026 työ-​ja loma-​ajat

Syyslukukausi: (to) 7.8.2025- (ma) 22.12.2025 (93 työpäivää)
Aloitus: (to) 7.8.2025
Syysloma: (ma) 13.10- (pe) 17.10.2025 (vko 42)
Joululoma: (ti) 23.12.2025- (ti) 6.1.2026

Kevätlukukausi: (ke) 7.1.2026- (la) 30.5.2026 (95 työpäivää)
Aloitus: (ke) 7.1.2026
Talviloma: (ma) 16.2- (pe) 20.2.2026 (vko 8)
Pääsiäinen: (pe) 3.4- (ma) 6.4.2026
Vappu: (pe) 1.5.2026
Helatorstai: (to) 14.5.2026
Päättäjäispäivä: (la) 30.5.2026
Esiopetus päättyy perjantaina 29.5.2026

Yleistä perusopetuksesta

Siuntion kunta tarjoaa asukkailleen laadukkaita ja monipuolisia koulupalveluja kahdessa peruskoulussa. Suomenkielistä opetusta järjestetään Aleksis Kiven (1-9 lk) koulussa sekä ruotsinkielistä opetusta Sjundeå svenska skolanissa (1-6 lk). Kaikissa kouluissa lapset ja nuoret saavat tukea tarpeidensa mukaan – joko ryhmässä tai oppilaskohtaisin tukitoimin. Ruotsinkieliset oppilaat jatkavat yläkouluopiskelua joko Kirkkonummella (Winellska skola) tai Lohjalla (Källhagens skola Virkkalassa).

Perusopetukseen ilmoittautuminen

Siuntion kunnassa ilmoittaudutaan perusopetukseen sähköisesti kunnan oppilashallintojärjestelmän, Wilman kautta.

1.luokan 7.8.2025 aloittavien 2018-syntyneiden lasten huoltajille lähetetään postitse ilmoitus oppivelvollisuuden alkamisesta, jossa mukana ilmoittautumisohjeet.

Kouluun ilmoittaudutaan Wilma-järjestelmän kautta esiopetuksen aikana saaduilla Wilma-tunnuksilla.

Niille huoltajille, joilla ei vielä ole Wilma-tunnuksia, ne lähetetään kotiin. Wilmaan liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä oppilashallintokoordinaattoriin Mari Mettälään.

Lomakkeen “Ilmoittautuminen perusopetukseen” löydät Wilman etusivun sinisestä valikkopalkista “Lomakkeet”-linkin kautta. Hakemuksen koulumatkaetuuteen sekä iltapäivätoimintaan löydät “Hakemukset ja päätökset”-linkin kautta.

Kuntaan muuttavia pyydämme olemaan yhteydessä oppilashallintokoordinaattoriin Mari Mettälään kouluun ilmoittautumista varten.

Huoltaja, joka haluaa siirtää lapsensa koulunkäynnin aloittamista vuotta myöhemmäksi tai vuotta aikaisemmaksi, täyttää hakemuksen ”Perusopetuksen aloittaminen poikkeavasti” ja toimittaa sen sivistystoimenjohtajalle. Hakemuksen liitteenä tulee olla psykologin lausunto ja tarvittaessa lääkärin lausunto.

Alla olevalla lomakkeella haetaan oppilaalle oikeutta aloittaa koulu vuotta säädettyä aikaisemmin, vuotta säädettyä myöhemmin tai pidennettyä oppivelvollisuutta.

Suomenkielisen perusopetuksen yläkoululaiset jatkavat koulunkäyntiä Aleksis Kiven koulun yhtenäiskoulussa ilman erillistä ilmoittautumista. Kuudennen vuosiluokan jälkeen ruotsinkieliset siuntiolaiset oppilaat jatkavat koulunkäyntiä Källhagenin koulussa Virkkalassa tai Winellska skolanissa Kirkkonummella.

Oppilaaksiotto

Sivistyslautakunta on kokouksessaan 10.4.2025 § 64 hyväksynyt Siuntion kunnan esi- ja perusopetuksen oppilaaksiottoperiaatteet. Kunta osoittaa jokaiselle oppilaalle lähikoulun sivistyslautakunnan vahvistamien oppilaaksiottoperiaatteiden mukaisesti.

Oppilas voi pyrkiä oppilaaksi muuhun kuin hänelle osoitettuun lähikouluun.
Huoltajat voivat myös hakea lapsellensa opiskelupaikkaa haluamaansa kouluun
toiselle paikkakunnalle, mikäli kyseinen koulu hänet hyväksyy oppilaaksi. Tällöin
noudatetaan kyseessä olevan kunnan vahvistamia oppilaaksiottoperiaatteita.
Oppilaan käydessä huoltajan anomuksesta koulua vieraassa kunnassa tai muussa kuin
kunnan oppilaalle osoittamassa lähikoulussa, koulukuljetuksia ei järjestetä eikä
korvata.

Oppivelvollisuus

Suomessa vakinaisesti asuvan lapsen oppivelvollisuus alkaa sinä vuonna, kun hän täyttää seitsemän vuotta. Oppivelvollisuus päättyy, kun opiskelija täyttää 18 vuotta tai kun hän tätä ennen suorittaa toisen asteen tutkinnon (ylioppilastutkinto tai ammatillinen tutkinto) tai vastaavan ulkomaisen koulutuksen.

Vamman tai sairauden takia oppivelvollisuus voi olla pidennetty. Huoltaja hakee pidennettyä oppivelvollisuutta lomakkeella ”Perusopetuksen aloittaminen poikkeavasti”. Hakemuksen liitteenä tulee olla asiantuntijalausunto (neurologi, lastenlääkäri). Huoltajan hakemus toimitetaan sivistystoimistoon. Päätöksen pidennetystä oppivelvollisuudesta tekee sivistystoimen johtaja
asiantuntijalausuntojen perusteella.

Opetussuunnitelma

Siuntion kunnan perusopetuksen opetussuunnitelmaprosessin lähtökohtana on ollut valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti osallisuus. Tavoitteena on, että sekä oppilaat, opetushenkilöstö, oppilaiden huoltajat ja luottamushenkilöt saavat mahdollisuuden vaikuttaa opetussuunnitelman sisältöön. Sisällön laadinnassa tehdään yhteistyötä perusturvan lisäksi kunnan ulkopuolisten yhteistyötahojen kanssa.  

Opetussuunnitelmien perusteiden mukaisesti Siuntion kunta on laatinut kuntakohtaiset linjaukset ja täsmennykset opetussuunnitelmatekstin oheen siniselle pohjalle. Siuntion kunnan perusopetuksen opetussuunnitelman ja niihin liittyvät suunnitelmat on hyväksytty sivistyslautakunnassa.

Opetussuunnitelmaa täydentävät suunnitelmat ja ohjelmat

Oppimisen tuen uudistus 1.8.2025 alkaen

Oppimisen tuki uudistuu valtakunnallisesti – Siuntiossa valmistaudutaan muutoksiin

Valtakunnallinen oppimisen tuen uudistus astuu voimaan 1.8.2025 ja se tuo muutoksia esiopetukseen, perusopetukseen ja lukiokoulutukseen. Uudistuksen tavoitteena on varmistaa, että jokainen lapsi ja nuori saa tarvitsemansa tuen ajoissa koko opinpolkunsa ajan.

Oppimisen tukea uudistetaan valtakunnallisesti. Myös Siuntiossa valmistaudutaan muutoksiin esiopetuksen ja perusopetuksen osalta. Uudistus astuu voimaan 1.8.2025.

Tavoitteena on selkeyttää tuen järjestämistä ja vahvistaa lasten oikeutta saada tukea mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus oppimiseen ja tarvittavaan tukeen koko opinpolkunsa ajan. Opetushenkilöstö tukee oppimista ja tarjoaa tukea valitsemalla sopivat työtavat ja oppimisympäristöt.

Myös jatkossa tuki perustuu huolelliseen arviointiin ja yhteiseen keskusteluun huoltajien ja oppilaan tai opiskelijan kanssa. Lapset ja nuoret saavat tukea tarpeidensa mukaan – joko ryhmässä tai oppilaskohtaisin tukitoimin.

Mikä muuttuu oppimisen tuessa esi- ja perusopetuksessa?

Tuki muuttuu esiopetuksessa ja perusopetuksessa. Tuleva muutos ei koske varhaiskasvatusta. Varhaiskasvatuksessa tuki jatkuu kuten ennenkin.

Esiopetuksessa puhutaan jatkossa oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tuesta. Perusopetuksessa vastaava käsite on oppimisen ja koulunkäynnin tuki. Esi- ja perusopetuksessa kolmiportaisesta tuen mallista luovutaan eikä yleisen, tehostetun ja erityisen tuen käsitteitä enää käytetä. Vaikka tuen käsitteistö muuttuu, jokainen lapsi saa edelleen tarvitsemansa tuen.

Jatkossa käytetään ensisijaisesti ryhmäkohtaisia tukimuotoja. Näitä ovat esimerkiksi yleinen tukiopetus ja opetuskielen tukiopetus. Lisäksi erityisopettaja voi opettaa tukea tarvitsevia oppilaita joko muun opetuksen yhteydessä tai erillisessä pienryhmässä. Kun tukea annetaan ryhmässä, useamman lapsen on mahdollista hyötyä siitä ja tukea voidaan antaa myös ennakoivasti. Opetusta ja oppimisen tukea voidaan järjestää myös opettajien yhteistyönä.

Jos ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät ole riittäviä, lapsi voi saada lapsi- ja oppilaskohtaisia tukitoimia. Ne perustuvat lapsen yksilöllisiin tuen tarpeisiin ja ovat säännöllisiä ja pitkäkestoisia. Oppilaskohtaisia tukitoimia ovat erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä, pienryhmässä tai erillisessä luokassa sekä oppilaskohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelut ja apuvälineet. Lapsi voi saada samanaikaisesti sekä ryhmäkohtaista että oppilaskohtaista tukea.

Siuntiossa valmistauduttu oppimisen tuen uudistukseen

Oppilaiden tukeminen on keskeinen osa opettajan ammattitaitoa ja arkea. Opettajat kohtaavat oppilaat yksilöinä ja tukevat heidän oppimistaan ja hyvinvointiaan monin eri tavoin, yhteistyössä kodin ja opiskeluhuollon kanssa. Muuttuvat rakenteet ja lainsäädäntö tuovat mukanaan uusia painotuksia, mutta työn perusta pysyy samana.

Koulutamme Siuntiossa opetushenkilöstöä uuden lainsäädännön mukaisesti ja rakennamme yhdessä toimintatapoja ja -kulttuuria, jotka varmistavat sujuvan arjen esiopetuksessa ja perusopetuksessa.

Siuntiossa oppimisen tukeminen on tärkeä osa arkea niin esiopetuksessa kuin perusopetuksessa. Vaikka käsitteet muuttuvat, yksi asia ei muutu: jokainen oppilas ja opiskelija saa jatkossakin tarvitsemansa tuen.

Tuleeko huoltajan tehdä jotain oppimisen tuen uudistuksen vuoksi?

Huoltajana sinun ei tarvitse tehdä mitään tässä vaiheessa. Tällä hetkellä tehostettua tai erityistä tukea saavien lasten tuen tarvetta ja tukitoimia arvioidaan lukuvuoden 2025–2026 aikana, ja saat tietoa asian etenemisestä lapsen koulusta. Perusopetuksessa lapset ja nuoret saavat tukea aiempien päätösten mukaisesti ja erityisen tuen päätökset tehdään ja tarkistetaan lukuvuoden 2025–2026 aikana vastaamaan uutta lainsäädäntöä.

Perusopetuksen kehittämistoiminta

Valtion erityisavustus esi- ja perusopetuksen koulutuksellista tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta edistäviin toimenpiteisiin 2024-2027

Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman erityisavustuksen avulla tuetaan oppilaiden hyvinvointia, yhdenvertaista kasvua ja kehitystä sekä tasa-arvoisuutta. Avustuksen avulla palkataan lisähenkilöstöä kasvatus- ja opetusryhmiin sekä jatketaan yhteis- ja samanaikaisopettajuuden kehittämistä ja vahvistamista. Hankkeen tavoitteena on tarjota varhaista tukea kaikille lapsille ja nuorille, mahdollistaen varhaisen puuttumisen oppimisvaikeuksiin.

Erasmus+-akkreditointi 2024-2027

Opetushallitus on myöntänyt Siuntion kunnalle Erasmus+-akkreditoinnin 1.2.2024 alkaen. Akkreditointi mahdollistaa systemaattisen ja laadukkaan kansainvälisyystoiminnan kaikille varhaiskasvatuksen, esi-ja perusopetuksen yksiköille Siuntiossa. Vuosina 2024-2027 toteutetaan säännöllisesti Erasmus-tavoitteiden mukaisia oppilaiden ja henkilöstön liikkuvuustoimintoja, kuten vierailuja muihin ohjelmamaihin ja kehitetään kansainvälisyystoimintaa Siuntiossa.

Kansainvälisyyspolku 2025

Opetushallituksen tukeman hankkeen myötä kuntaan luodaan kansainvälisyysstrategia, ns. kansainvälisyyspolku, jonka suunnitteluun ja kehittämiseen osallistuvat sekä lapset että henkilökunta. Tämä yhtenäinen strategia ohjaa kunnan päiväkotien ja koulujen kansainvälistä toimintaa ja varmistaa, että kaikilla siuntiolaisilla lapsilla ja nuorilla on tasa-arvoiset mahdollisuudet osallistua kansainväliseen toimintaan ikätasonsa mukaisesti. Kansainvälisyyspolussa kuvataan kunnan kansainvälisyyskasvatusta varhaiskasvatuksessa, esi- ja alkuopetuksessa, vuosiluokilla 3-6 sekä vuosiluokilla 7-9.

Kansainvälisyyskasvatus alkaa paikallisen ja lähialueiden kulttuurin sekä kotikansainvälisyyden tuntemuksesta ja etenee oppilaiden kasvaessa kansalliseen kansainvälisyyteen ja aina kansainväliseen liikkuvuuteen asti.

KouluPT 2025-2026

KouluPT-hanketta rahoitetaan hallitusohjelman Suomi Liikkeelle-ohjelmasta, jonka tavoitteena on kääntää liikkuminen kasvuun jokaisessa ikäryhmässä. KouluPT:n ohjauksella pyritään lisäämään ja monipuolistamaan oppilaiden liikkumista koulupäivien aikana. Kohderyhmänä ovat kaikki kunnan perusopetuksen oppilaat, mutta erityistä tukea pyritään kohdentamaan vähän liikkuville oppilaille ja yläkoululaisille. Tavoitteena on vähentää paikallaanoloa koulupäivän aikana, ohjata oppilaita liikkumaan ryhmissä ja yksilöllisesti, monipuolistaa välituntiaktiviteetteja sekä vahvistaa yhteisöllisyyttä ja kannustavaa ilmapiiriä. KouluPT kehittää kunnan liikuntaneuvontaprosessia, liikuntatuutoritoimintaa ja toimii yhteistyössä koulujen henkilökunnan, opiskeluhuollon, nuorisopalveluiden ja kunnan liikuntaneuvonnan kanssa.

Koulujen kerhotoiminta 2025-2026

Siuntion kunta saa Opetushallitukselta avustusta kerhotoiminnan järjestämiseen. Kunnan peruskouluissa tarjotaan maksutonta ja vapaaehtoista kerhotoimintaa, joka tukee oppilaiden fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kasvua ja kehitystä. Toiminnan tavoitteena on lisätä oppilaiden osallisuutta, edistää eettistä kasvua ja tukea yhteisöllisyyteen kasvamista. Kerhotoiminta on suunnattu perusopetuksen 1.-9.-luokkien oppilaille ja sitä voidaan toteuttaa koulujen omina tai yhteisinä kaksikielisinä kerhoina. Kerhotoimintaa järjestetään pääsääntöisesti syyskuun alusta toukokuun loppuun, lukuun ottamatta koulujen loma-aikoja ja arkipyhiä. Kerhot pidetään useimmiten heti koulupäivän jälkeen, mutta niitä voi olla myös ennen koulupäivän alkua.

Harrastamisen Suomen malli 2025-2026

Siuntion kunta saa valtionavustusta Harrastamisen Suomen malli -hankkeelle. Tämä Opetus- ja kulttuuriministeriön toimintamuoto pyrkii lisäämään lasten ja nuorten hyvinvointia tarjoamalla jokaiselle lapselle ja nuorelle mieluisan ja maksuttoman harrastuksen koulupäivän yhteydessä. Kerhot ovat maksuttomia ja ne järjestetään pääosin koululaisille tutuissa paikoissa, kuten koululla tai sen lähiympäristössä. Kerholaisille tarjotaan välipala, joka syödään ennen kerhon alkua. Osa kerhoista on suunnattu alakoululaisille ja osa yläkoululaisille. Harrastukset toteutetaan viikoittain koulun jälkeen, pääsääntöisesti syyskuun alusta toukokuun loppuun, lukuun ottamatta koulujen loma-aikoja ja arkipyhiä.

Katso myös

Sivistystoimisto