Startpeng
Startpengen är ett behovsprövat stöd som riktas till nya företagare. Syftet med den är att stöda nya företagares utkomst i det inledande skedet av företagsverksamhet som huvudsyssla då inkomsten från företaget ännu är liten.
Startpengen beviljas för sex månader från det att du inleder din företagsverksamhet som huvudsyssla eller utvidgar din företagsverksamhet som bisyssla till huvudsyssla. Startpengen kan beviljas fortsättning så att perioderna sammanlagt varar högst 12 månader.
Startpengen är lika stor som grunddagpenningen. Startpengen betalas för fem dagar per kalendervecka.
Gör så här
När du planerar företagsverksamhet och att ansöka om startpeng ska du kontakta arbetskraftsmyndigheten i din region. Ansök om beslut om startpeng innan du inleder företagsverksamhet som huvudsyssla. Efter beslutet kan du inleda din företagsverksamhet och ansöka om utbetalning av startpeng. Du kan göra en ansökan om fortsatt startpeng om du ännu behöver stöd efter den tid som omfattas av det första beslutet. Lämna in ansökan om fortsatt starpeng till arbetskraftsmyndigheten i din region under den gällande startpengsperioden.
Så här ansöker du om startpeng och utbetalning av den
Ansök om startpeng och utbetalning av den i första hand med en elektronisk blankett i e-tjänsten. Om du inte kan använda e-tjänsten, använd den utskrivbara blanketten och lämna in blanketten till din arbetskraftsmyndighet. Om du har ansökt om startpeng med en utskrivbar blankett i stället för e-tjänsten, använd den utskrivbara blanketten också för att ansöka om utbetalning.
Logga in i e-tjänsten med personliga bankkoder, mobilcertifikat eller certifikatkort. Fyll i ansökan och bifoga nödvändiga bilagor. Tjänstens interna anvisningar hjälper dig att fylla i ansökan. I e-tjänsten kan du lämna in ansökan, svara på begäran om komplettering av ansökan, komplettera din ansökan och ta emot beslut som gäller ditt ärende.
Startpengen betalas månatligen i efterskott. Ansök om utbetalning av startpeng hos arbetskraftsmyndigheten inom två månader från utbetalningsperiodens utgång.
Du får rådgivning om att grunda ett företag och använda e-tjänsten via FöretagsFinland rådsgivningtjänst.
Vem är tjänsten avsedd för
För att du ska kunna få startpeng måste du bo i Finland och grunda ditt företag i Finland. Du kan inte få stöd om du redan har inlett företagsverksamhet som huvudsyssla eller utvidgat din företagsverksamhet som bisyssla till företagsverksamhet som huvudsyssla innan stödansökan har kommit in till arbetskraftsmyndigheten. Du kan dock ansöka om en förlängning som ingår i maximitiden för startpengen.
Du kan få startpeng som stöd för ditt företagande om
- du är arbetslös arbetssökande,
- du inte är arbetslös, men blir företagare på heltid till exempel från lönearbete, studier eller hemarbete eller
- du är företagare i bisyssla och utvidgar din företagsverksamhet till huvudsyssla.
Arbetskraftsmyndigheten bedömer om du har tillräckliga färdigheter för företagsverksamhet och om verksamheten har förutsättningar för lönsam företagsverksamhet. Du kan också få andra villkor för att få startpeng.
Tjänster och kontakt
Plats
Arbetskraftstjänster, verksamhetsstället i Sjundeå
Serviceställe hos arbetskraftstjänsterna i Kyrkslätt, Vichtis och Sjundeå med kundmöten med tidsbeställning.
Besöksadress
Parkstigen 1
02580 Sjundeå
Visa arbetskraftstjänster, verksamhetsstället i sjundeå på kartan(du flyttas till en annan tjänst)
Servicetider:
Arbetskraftstjänster, verksamhetsstället i Vichtis
Experterna inom arbetskraftstjänsterna ger invånare i Kyrkslätt, Vichtis och Sjundeå kommuner handledning och råd för uträttande av ärenden hos arbetskraftsmyndigheten. På verksamhetsstället ordnas också kundmöten med tidsbeställning.
Besöksadress
Pisteenpolku 4
03100 Vichtis
Visa arbetskraftstjänster, verksamhetsstället i vichtis på kartan(du flyttas till en annan tjänst)
Servicetider:
Måndag–torsdag 11:00–16:00
Arbetskraftstjänster, verksamhetsstället i Kyrkslätt
Experterna inom arbetskraftstjänsterna ger invånare i Kyrkslätt, Vichtis och Sjundeå kommuner handledning och råd för uträttande av ärenden hos arbetskraftsmyndigheten. På verksamhetsstället ordnas också kundmöten med tidsbeställning.
Besöksadress
Ervastvägen 2
02400 Kyrkslätt
Visa arbetskraftstjänster, verksamhetsstället i kyrkslätt på kartan(du flyttas till en annan tjänst)
Servicetider:
Måndag–torsdag 11:00–16:00
Ytterligare information
Webbplatsen hos arbetskraftstjänsterna i Kyrkslätt, Vichtis och Sjundeå
På webbplatsen hittar du information om arbetskraftsmyndighetens tjänster och anvisningar till invånare i Kyrkslätt, Vichtis och Sjundeå för uträttande av ärenden.
Asioi sähköisesti
Jobbmarknadens sektion "e-tjänster" för personkunder
E-tjänster är en elektronisk ärendehanteringskanal för arbetskraftsservice på Jobbmarknaden.
Jobbmarknadens sektion "e-tjänster" för personkunder (du flyttas till en annan tjänst)
Telefonrådgivningen hos arbetsgivartjänsterna i Kyrkslätts, Vichtis och Sjundeå
Experterna på våra arbetsgivartjänster ger arbetsgivare och blivande företagare i Kyrkslätt, Vichtis och Sjundeå råd i frågor som gäller bland annat ansökan om startpeng och lönesubvention, omställningsskydd och tillgång till arbetskraft.
040 126 9103
Servicetider:
Måndag–torsdag 11:00–16:00
Fredag 11:00–14:00
Telefonrådgivningen hos arbetskraftstjänsterna i Kyrkslätt, Vichtis och Sjundeå
Experterna inom arbetskraftstjänsterna ger invånare i Kyrkslätt, Vichtis och Sjundeå kommuner råd för uträttande av ärenden hos arbetskraftsmyndigheten.
040 126 9102
Servicetider:
Måndag–torsdag 11:00–16:00
Fredag 11:00–14:00
Bakgrund och lagstiftning
Lag om ordnande av arbetskraftsservice (du flyttas till en annan tjänst)