Gå till innehållet

Småbarnspedagogik

Alla barn under skolåldern har rätt till småbarnspedagogik. Föräldrarna beslutar om barnet ska delta i verksamheten. Med småbarnspedagogik avses en systematisk och målinriktad helhet som består av fostran, undervisning och vård av barn och i vilken i synnerhet pedagogiken betonas.

Målet med småbarnspedagogiken är att stödja barnets uppväxt, utveckling och lärande samt att främja barnets välbefinnande. Småbarnspedagogik verkställs i enlighet med den nationella planen för småbarnspedagogik och kommunens egna planer samt enhets- och barngruppsvisa planer. För varje barn görs en individuell plan för småbarnspedagogik i samarbete med barnet och vårdnadshavaren. Verksamhetsenheterna sammanställer enhetsvisa verksamhetsplaner som baserar sig på Sjundeå kommuns plan för småbarnspedagogik. Vid sammanställningen av planen beaktar vi vårdnadshavarnas och barnens synpunkter och önskemål.

Gör så här

Du kan året om ansöka om en plats för ditt barn i den kommunala eller privata småbarnspedagogiken. Ansökan kan göras via eDaisy elektroniskt eller så kan du skriva ut småbarnspedagogiksansökan som finns på kommunens webbsidor under blanketter.

Lämna in ansökan senast fyra månader innan barnet har behov av en plats. Om du har ett brådskande behov av en plats, exempelvis på grund att sysselsättning, ska ansökan lämnas in senast två veckor innan barnet har behov av småbarnspedagogik.

Beslutet om barnets plats i småbarnspedagogik skickas elektroniskt till familjen senast två månader innan det finns behov av vård. I brådskande fall är behandlingstiden kortare.

Tjänster och kontakt

Plats

Daghemmet Lilla Alexis

På daghemmet Lilla Alexis bemöter vi alla barn jämlikt och beaktar deras individuella behov i samarbete med vårdnadshavarna.
Barnen stöds i deras utveckling och ges mångsidiga möjligheter till lärande i en trygg och stimulerande miljö.

Leken är viktig i vardagen, barnen lär sig genom leken.
I Lilla Alexis verksamhet fästes stor vikt vid att skapa barnen en bra språklig grund för det kommande skolspråket (svenskan), men även barnens eventuella andra hemspråk beaktas på ett positivt sätt.

Ett gott och fungerande samarbete mellan hemmet och daghemmet är av stor betydelse.

Besöksadress

Daghemmet Pikku-Lotta

Pikku-Lotta finns på Sjundeå Station i en naturnära och lugn miljö. Det är ett litet, hemlikt och varmhjärtat daghem med två grupper för barn i åldern 0-3 år.

Vi erbjuder barnen en trygg dag i småbarnspedagogiken med mångsidig verksamhet. För närvarande betonas musik-, motions- och naturfostran i vår verksamhet. Vi gör utflykter till skogen och näromgivningen varje vecka. Varje dag innehåller musik och sång. Vi uppskattar vardagsmotion som vårt gårdsområde ger goda möjligheter till.

Vår verksamhetsidé är att förverkliga pedagogik i smågrupper utgående från barnen och deras åldrar och vi jobbar över gruppgränser.

Vår lärmiljö möjliggör en rofylld och mångsidig lek i lugn och ro, och det är möjligt att ändra miljön utgående från olika behov.

Besöksadress

Jukola daghem

Jukola daghem är beläget i Sjundeå kommuncentrum, nära naturen och olika fritidsanläggningar som erbjuds av kommunen, såsom bibliotek, parker och idrottsplatser. Daghemmet har trivsamma och bra lekplatser samt en stor och varierande gård.

Vårt mål är att skapa en trygg och respektfull förskoledag för barnet, med en varm famn och en lyssnande vuxen. Vi möter barnen som deras unika jag och tar hänsyn till familjernas önskemål. Vi skapar en inlärningsmiljö för barn som inspirerar och uppmuntrar dem att pröva nya saker.

I vårt daghem ligger fokus på fysisk aktivitet, lek och naturkunskap. Skogspromenader är viktiga för oss. De är ett utmärkt tillfälle för barnen att utforska naturen, utveckla sin lek och fantasi och träna sina fysiska färdigheter. Aktiviteter i mindre grupper är en del av vår vardag inom förskoleverksamheten.

På förskolan uppmuntrar vi barnen att vara självständiga. Det är viktigt att organisera meningsfulla aktiviteter som är anpassade till barnens ålder och att skapa dagliga möjligheter för glädje i lärandet. Vi vill också möjliggöra upplevelser för alla sinnen genom vardagliga aktiviteter. Närhet och värme är grundpelarna i vårt dagliga liv; det finns tillräckligt med famnar för varje barn efter deras behov. Sånger, berättelser och sagor är också en del av vardagen. Vi ger barnen möjligheter att utforska och lära sig själva.

Vår filosofi är barncentrerad. Vi strävar efter att öka barnens engagemang i alla aspekter av planering, genomförande och utvärdering av aktiviteter. Lek och aktiviteter återspeglar barnens intressen, som styr våra aktiviteter under ledning av en trygg vuxen. Barnens åsikter beaktas i vår plan för förskoleverksamhet och barnomsorg.

Besöksadress
Servicetider:

Måndag–fredag 06:30–17:00

Svenska förskolan

Förskoleundervisningen är systematisk och målinriktad där barnets individuella utveckling, behov och mål står i centrum. Den pedagogiska miljön anpassas efter barnens behov och leken har en viktig betydelse. Vi värdesätter ett gott samarbete mellan hemmet och förskolan och strävar till att förskolebarnet skall få en så givande och lärorik förskoletid som möjligt.

Vi anser det är viktigt att barnen lär sig umgås med varandra, respektera och ta hänsyn till varandra. Därför lägger vi stor vikt vid att stöda barnens sociala färdigheter och stärka barnens självförtroende.

Svenska språket finns starkt med i all vår verksamhet och enligt barnens individuella nivå.

Vi värdesätter ett gott samarbete med svenska skolan och har ett regelbundet samarbete med nybörjarundervisningen.

Vi strävar till att förskoletiden ska vara rolig, lekfull och lärorik!

Besöksadress
Servicetider:

Måndag–fredag 09:00–13:00

Kommunhuset

I kommunhuset finns den allmänna förvaltningen, ekonomienheten, personalenheten och bildningsavdelningens förvaltning. Där finns också bland annat socialtjänster som produceras av Västra Nylands välfärdsområde.

Besöksadress
Servicetider:

Måndag–fredag 09:00–15:00

Tyyskylän päiväkoti

Tyyskylä daghem finns i norra Sjundeå, i en lugn landsbygdslandskap. Nära daghemmet finns naturområden som lämpar sig för utflykter samt flera kulturobjekt som vi utnyttjar i vardagen.

Vård- och fostringsarbetet i vår daghem är planenligt och helhetsmässigt. Barnens behov och intressen har förträde. Gruppverksamhet enligt åldern och småbarnspedagogikens mångsidiga ämnesområden samt samarbetet med vårdnadshavarna styr vår verksamhet.

För oss i daghemmet är det viktigt att barnets dag är trygg och lugn. Vi lyssnar på barnet och möter barnet som en individ. Vi funderar och undrar tillsammans med barnet och låter barnet själv inse händelser. Vi uppmuntrar barnet till företagsamhet och stöder övandet av interaktion och att tåla besvikelser.

Välkommen till vårt glada team!

Besöksadress
Servicetider:

Måndag–fredag 06:30–17:00

Bildningskansliet

På bildningskansliet utförs en del av bildningsavdelningens förvaltning. På bildningskansliet behandlas bland annat ansökningar om skol- och förundervisningsskjutsar, ansökningar om plats i småbarnspedagogiken och förundervisningen samt avgifter för eftermiddagsverksamheten och småbarnspedagogiken.
Från bildningskansliet får du också inloggning till Wilma för att kunna söka plats i förundervisningen, skolan och ansöka om skjuts till förundervisningen eller skolan.

Besöksadress
Servicetider:

Asioi sähköisesti

TinyApp -tjänsten

TinyApp-tjänsten är en inhemsk elektronisk applikation genom vilken all kommunikation mellan daghemmet och vårdnadshavarna sker.

TinyApp -tjänsten (du flyttas till en annan tjänst)

eTjänster

Vårdnadshavaren kan ansöka via eDaisy om kommunal småbarnspedagogik eller servicesedel till privat dagvård.

eTjänster (du flyttas till en annan tjänst)