Gå till innehållet

Stöd för växande och lärande i förundervisningen


Till följd av en lagförändring förändras stöd för lärande och deltagande i förskoleundervisning från och med 1.8.2025 och ändringarna gäller endast för förskoleperioden. Inom den kompletterande småbarnspedagogiken används fortfarande tre nivåer av stöd och det stödet ordnas enligt lag om småbarnspedagogik. 
Förskolegrupperna bildas så att varje barn har möjlighet att uppnå förskoleundervisningens mål.  
Alla barn har samma rättigheter till stöd för lärande och deltagande i förskoleundervisning och stöd erbjuds enligt behov. Förskoleundervisningens personal är i kontakt med vårdnadshavare gällande barnets undervisningsarrangemang och specifika stödformer.  

Undervisningsarrangemang som stöder förutsättningarna för lärande är till exempel: 

Språkmedveten undervisning 
Pedagogiska och strukturella arrangemang 
Beaktande av barnens styrkor 

Gruppspecifika stödformer är:

Allmän stödundervisning 
Stödundervisning i undervisningsspråket 
Undervisning som ges av speciallärare i samband med annan undervisning 

Barnspecifika stödåtgärder är:

Regelbunden undervisning som ges av en speciallärare delvis i smågrupp och i samband med annan undervisning 
Undervisning som ges av en speciallärare i smågrupp  
Tolkningstjänster, barnspecifika biträdestjänster och hjälpmedel  


Tilläggsinformation