Priserna på HRT:s biljetter stiger vid årsskiftet

HRT:s styrelse har beslutat att höja biljettpriserna för år 2026 med i genomsnitt 3,1 procent. Prishöjningarna gäller alla biljettslag och zoner.
– Det är alltid en balansgång att fastställa biljettpriserna. Vi vill hålla prishöjningarna på en måttlig nivå för att göra kollektivtrafiken så lättillgänglig som möjligt. Samtidigt styrs HRT av huvudstadsregionens städers mål att hålla finansieringen från kommunerna på en viss nivå, medan kostnaderna ökar. Den måttliga höjning som nu införs innebär att de växande infrastruktur- och operationskostnaderna i större utsträckning måste täckas genom finansiering från kommunerna samt besparingar inom kollektivtrafiken och HRT:s verksamhet, säger Mari Flink, direktör för resultatområdet Marknader.
Vi föreslog en höjning av biljettpriserna med 4,0 procent. Beslutet om att höja priserna med 3,1 procent innebär att kommunerna kommer att bidra mer till finansieringen av verksamheten. Det medför inte ytterligare nedskärningar i trafiken som ändå måste göras.
Styrelsen befullmäktigade verkställande direktören att fastställa priserna, så vi kommer att meddela de exakta priserna separat vid ett senare tillfälle.
Enkelbiljetter får pristak per dygn i framtiden
I framtiden betalar du högst priset för en dygnsbiljett för de resor du gör med enkelbiljetter under ett dygn, oavsett hur många resor du gör.
– På grund av kostnadstryck är det viktigt att göra det lättare att resa och uppmuntra nya kunder att använda kollektivtrafiken. Av denna anledning inför vi ett pristak på ett dygn för enkelbiljetter och börjar förbereda förändringen i detalj, säger Flink.
Pristaket för enkelbiljetter kommer att införas stegvis, och en mer detaljerad tidtabell för när det tas i bruk meddelas senare. Syftet är att först testa pristaket för enkelbiljetter som köps med kontaktlös betalning.
Kostnadstrycket fortsätter
Kostnaderna för att ordna kollektivtrafiken beräknas öka med till och med 15 procent under HRT:s strategiperiod 2026–29. Både infrastruktur- och operationskostnaderna är på uppgång. Infrastrukturkostnaderna beräknas öka med 10 miljoner redan nästa år, och operationskostnaderna med 12 miljoner euro. För att täcka de ofrånkomligt ökande kostnaderna behövs mer intäkter både från biljettförsäljning och genom kommunal finansiering, det vill säga den subvention som betalas av kommunerna. Målet är att subventionen ska vara högst 55 procent år 2029.