Invånarkvällen om Störsviks utveckling lockade många

Invånarkvällen om Störsviks utveckling lockade tiotals deltagare till Bildningscampuset Sjundeå hjärtas auditorium på onsdagskvällen. Som mest var 66 personer närvarande. Den livliga debatten fördes i en god anda.
Kommundirektör Inka Tikkanen presenterade kommunens olika planer och projekt i Störsviksområdet. Kommunen bygger för närvarande ett kommunalt ledningsnät och gator på Pickala Rock Resorts område, vilket har lett till att ett område på knappt en halv hektar har röjts i kvarter 67 för mellanlagring.
– Kvarteren 66 och 67 kommer inte att användas som parkeringsplatser för bostadsmässan, men bostadsmässan kommer att behöva ett område på cirka en hektar från kvarter 67 bland annat som en vändplan för bland annat bussar, sade Tikkanen.
Kommunaltekniken byggs både i år och nästa år.
Beslutet om stamväg 51 fattas under sensommaren
Förbättringen av stamväg 51 och byggandet av en planskild korsning i korsningen mellan Kabelvägen, Störsviksvägen och Sjundeåvägen är viktiga för utvecklingen av området.
– Kommunfullmäktige angav i miljökonsekvensbeskrivningen att stamväg 51 bör byggas som en fyrfilig mitträckeväg med en hastighetsbegränsning på 80 kilometer i timmen. En parallellväg ser vi som möjlig endast på norra sidan av huvudvägen och vi vill ha en planskild korsning vid Störsviksvägen. Detta är kommunens ståndpunkt, vi vet inte om det blir så, förklarade Tikkanen.
I slutet av sommaren för att fattas beslutet om hur stamväg 51 ska utvecklas utgående från miljökonsekvensbedömningen och den övergripande planeringen ska inledas under hösten.

Störsvikskorsningen byggs om snart
Redan innan huvudvägen byggs om kommer säkerheten i Störsviksvägens korsning att förbättras genom att Störsviksvägens korsning flyttas ca 100 meter västerut. Stamvägen kommer att ha avtagsfiler för vänstersvängar på både till Störsviksvägen och till Västra Kungsvägen. En tunnel för lätt trafik kommer att byggas under stamväg 51.
Tikkanen informerade också om det fortsatta byggandet av Timalavägen, där inlösning av mark pågår, och om förbindelsevägen till Pickala, för vilken tidtabellen är okänd. Planläggningen av Kasaberget i södra delen av Störsviksområdet återupptas i höst. I norra delen av Störsvik och norr om stamväg 51 är kommunen i färd med att köpa 122 hektar mark.
Tikkanen presenterade också förbättringsåtgärder och planer för Störsviks badstrand och den intilliggande havsstranden. Kvarter 509, mellan sandtaget och havsstranden, har reserverats för en entreprenör som planerar att bygga en bastu på platsen.
Läs Inka Tikkanens material (på finska)
Ombyggnaden av golfbanan Park tar två år
Pickala Golfs vd Janne Pelkonen presenterade renoveringen av golfbanan Park, som startar i oktober och avslutas i slutet av 2027. Renoveringen är indelad i två faser. I den första fasen renoveras hålen 1–9 och i den andra fasen hålen 10–18. Den första fasen kommer att vara klar i slutet av nästa år. Den andra fasen inleds i september nästa år och kommer att vara klar i slutet av 2027.
– Vi ordnade ett invånarmöte om projektet tillsammans med Sjundeå kommun och många farhågor togs upp. Vi har nu svarat på alla dessa frågor, säger Pelkonen.
Den dagliga arbetstiden på byggarbetsplatsen är klockan 7–20, lastbilstrafiken är måndag till fredag klockan 7–17 och sprängnings- och schaktningsarbeten utförs måndag till fredag klockan 8–16. Kassetteringen av långtradare har flyttats från Störsviksvägen till kassetteringsområden på själva anläggningen.
Kassettering innebär att en långtradare lastad med jordmaterial lämnar sitt släp någonstans medan dragbilen lossar sin last. Efter avlastningen tar dragbilen ombord släpets flak, varefter dragbilen även lossar denna last.
Maximalt 200 träd kommer att fällas runt golfbanan. I den andra fasen av renoveringen kommer det att schaktas på tre ställen för att förbättra sikten. Det ursprungliga lagringsområdet har flyttats till en ny plats efter en undersökning av flygekorrar.
Ny väg för tung trafik
En tillfartsväg för tung trafik kommer att byggas från Kolaholmsvägen till södra sidan av övningsfältet, förbi M&R Golf School, där den kommer att ansluta till den befintliga servicevägen. Ett 5 meter högt metallstängsel kommer att sättas upp på övningsfältets högra sida för att skydda vägtrafiken.
Vägen kommer att användas för ombyggnaden av Park-banan och för framtida tunga transporter. Under ombyggnaden kommer den tunga trafiken att uppgå till 3,5 laster per dag. Under normal drift är den tunga trafiken mellan 50 och 80 lastbilar eller långtradare per år. Byggnadsarbetena kommer att kräva att totalt cirka 2 500 lass transporteras till anläggningen. Pickala Golf har själv cirka 4 000 lass med jordmassor på området.
Anläggandet av vägen kommer att innebära att vägbanan rensas på 1 500 kubikmeter, att cirka 30 träd fälls och att cirka 150 kubikmeter eventuellt schaktas vid M&R Golf School.
Läs Janne Pelkonens material (på finska)

Rock Resort-tomter väntar på avstyckning
Rock Resort-företagaren Kari Karvinen informerade om golfbanan Rock Golf Course, Rock Resort-området och den kommande bostadsmässan där. Det kommer att finnas 63 småhustomter och 17 tomter för bostadsaktiebolag på Rock Resortoområdet. Det är möjligt att bygga 172 bostäder, men Karvinen tror inte att detta kommer att förverkligas fullt ut.
– Vi säger att det kommer att bli 150–160 bostäder. De sista kommer förmodligen att byggas på 2040-talet, så försäljningen av dessa tomter hanteras antagligen av mitt dödsbo, förutspår Karvinen.
Ingen av tomterna har ännu sålts, eftersom avstyckningen av tomterna ännu inte har slutförts.
Bostadsmässan på Rock Resort 2027 arrangeras av Rock Properties Ab och Andelslaget Finlands Bostadsmässa. Det kommer att finnas 30–35 utställningsobjekt, varav 23 är egnahemshus och resten lägenheter.
Läs Kari Karvinens material (på finska)
Fjärrparkering för mässan
Timo Koskinen, operativ chef för Finlands Bostadsmässa, säger att mässan preliminärt är planerad att pågå 16 juli–15 augusti. Mässan är normalt öppen klockan 10–18, men på torsdagar förlängs öppettiderna till klockan 20. Mässan förväntas locka mellan 3 000 och 4 000 besökare per dag och det brukar finnas cirka 500 arbetare på mässområdet. Majoriteten av publiken kommer när evenemanget öppnar och tillbringar i genomsnitt 4,5 timmar i utställningsområdet.
– Utställarnas personal kommer från hela Finland, men en del rekryteras lokalt. Många får sommarjobb på mässan, sade Koskinen.
Tikkanen, Karvinen och Koskinen försäkrade att det inte kommer att byggas någon allmän parkering i kvarteren 66 och 67, utan att besökarna får använda fjärrparkering. De letar för närvarande efter platser för detta.
– Alla alternativ i de omgivande områdena undersöks, sade Karvinen.
I kvarter 67 behövs dock ett område på cirka en hektar för bussvändplats, biljettförsäljning, toaletter och utställningshall. Det kommer också att finnas cirka 100 parkeringsplatser för handikappade och VIP-besökare samt utställare.
Läs Timo Koskinens material
Naturen, Störsviksvägen och lekplatsen oroar
Outi Lehto, ordförande för Störsviks invånarförening, tog upp Störsviksbornas orosmoment. Invånarna vill att utvecklingen av området ska ske med respekt för miljövärden, natur och närheten till naturen. I samband med byggprojekt bör man vid planering av tung trafik, täktverksamhet och upplag se till att boende och andra användare av området inte utsätts för onödiga olägenheter.
Störsviksborna är också bekymrade över Störsviksvägens skick och säkerhet, utvecklingen av kollektivtrafiken, byggandet av Störsviksvägen, byggandet av Timalavägen, renoveringen av Park-golfbanan samt säkerheten och förnyelsen av lekplatsen. Lehto påpekade att det nu finns många småbarnsfamiljer och mor- och farföräldrar i området som snart behöver en lekplats.
– Lekplatsen är inte inhägnad. Det finns jordhögar lagrade bredvid och stora maskiner kör omkring. Lekplatsen bör inhägnas och det finns ett renoveringsbehov, säger Lehto.
Läs Outi Lehtos material
Frågor som ställdes på invånarkvällen
Hur kommer Störsviksvägens korsning på stamväg 51 att förändras nu och i framtiden?

Säkerheten i korsningen förbättras genom att Störsviksvägens anslutning flyttas cirka 100 meter västerut. Det kommer att finnas avgtagsfiler både för dem som kommer från Helsingforshållet och ska svänga till Störsvik och för dem som kommer från Hangöhållet och ska svänga till Västra Kungsvägen. Dessutom kommer en underfartstunnel för lätt trafik att byggas under stamväg 51 från Västra Kungsvägen till Störsvikisvägen. I området kommer det också att finnas en anslutande parkering. Gatuplanen för detta är för närvarande framlagt för påseende och synpunkter kan lämnas fram till den 17 juni på adressen tekninen@siuntio.fi.
Projektet är ett samarbete mellan Nylands närings-, trafik- och miljöcentral och Sjundeå kommun, och kommunen står för hälften av kostnaderna. NTM-centralen kommer att lägga ut kontraktet på anbud efter semestrarna och byggstarten beräknas ske i höst. Huvuddelen av arbetet kommer att utföras under 2026 och arbetena förväntas vara slutförda 2026.
Vad som kommer att hända med korsningen i framtiden är osäkert. Breddningen av stamväg 51 planeras mellan korsningen vid Kyrkslätts centrum och gränsen mellan Sjundeå och Ingå. En miljökonsekvensbedömning av projektet pågår för närvarande. Måndagen den 19 maj sade Sjundeå kommunstyrelse i sitt utlåtande att vägen bör byggas som en fyrfilig väg och att hastighetsbegränsningen bör vara 80 km/h. Kommunstyrelsen vill också att det byggs en planskilld korsning vid Störsviksvägen och Västra Kungsvägen.
När kommer det att bli aktuellt att bredda stamväg 51? Det vet vi inte. Projektet finns inte med i det statliga investeringsprogrammet för vägnätet för 2025–2032.
Var och när byggs Timalavägen och kommer namnet på den gamla Timalavägen att ändras?
Timalavägen planeras mellan Störsviksvägen och början av Timalavägen, som börjar på stamväg 51 mitt emot Sjundeåvägen. Den nya sträckningen kommer att gå söder och väster om den befintliga Timalavägen. Den nya Timalavägen har byggts drygt 300 meter från Störsviksvägen. Hela vägen byggs i samband med att korsningen mellan Sjundeåvägen och stamväg 51 byggs om till en planskild korsning. Det är möjligt att Timalavägen förlängs i korta etapper från Störsvikshållet redan tidigare. Vägplanerna för den planskilda korsningen är i godkännandeskedet, men vi känner inte till tidsplanen för genomförandet. Projektet ingår inte i det statliga investeringsprogrammet för vägnätet för perioden 2025–2032.
Detaljplanen för Timalavägen trädde i kraft 2019, tio år efter att planläggningen inleddes. Namn på gator och vägar fastställs i detaljplanen. Enligt detaljplanen kommer en del av den gamla Timalavägen att få namnet Eräkallio.
Att ändra gatu- och vägnamn är vanligt särskilt vid kommunsammanslagningar eftersom en kommun inte kan ha två gator eller vägar med samma namn. När namnen ändras uppdateras de snabbt på räddningstjänstens kartor. Adressen uppdateras automatiskt i registren för de aktörer som tar adressuppgifterna från befolkningsregistret. De boende måste meddela övriga aktörer om adressändringen.
Vad planeras för kvarteren 66 och 67 i Störsvik?
I kvarter 67 har ett område på knappt ett halvt hektar röjts för ett upplag som behövs när kommunaltekniken byggs på Pickala Rock Resort-området.
Det byggs ingen parkeringsplats i kvarteren 66 och 67 för Bostadsmässan, men man söker efter en parkeringsplats för mässan i närområdet. Bostadsmässan kommer dock att behöva ett område på cirka en hektar för bussvändslinga, utställningshall, toaletter samt handikapp- och VIP-parkering.
Detaljplanen medger att servicebyggnader i två våningar uppförs på kvarteren. I kvarter 66 är det möjligt att bygga cirka 6 000 kvadratmeter och i kvarter 67 cirka 9 000 kvadratmeter.
I kvarteren planeras service för att stödja det växande antalet boende, t.ex. butiker och privata vårdinrättningar eller andra tjänster.
Vad kommer att hända med dagisbyggnaden?
I Störsvik finns en daghemsbyggnad som har inrymt Touhulas daghem fram till 2020. Byggnaden ägs av ett norskt investeringsbolag. Kommunen har förhandlat med bolaget om att hyra byggnaden, men den hyra som bolaget har begärt har hittills varit för hög. Dessutom har det inte funnits tillräckligt många barn i Störsvik för att öppna ett dagis. Vi kommer att följa utvecklingen av antalet barn i området.
Vem sköter Störsviks badstrand?

Underhållet av badstränderna och andra grönområden upphandlades i våras och den entreprenör som valdes var Fma Christoffer Öhman. Företaget ska se till Störsviks badstrand tre gånger i veckan enligt avtalet. Området som ska underhållas omfattar sandplanen, omklädningsrum och dassen.
Respons om stranden kan lämnas på kommunens responskanal.
Läs mer
- Sprängningsarbeten orsakar buller i Störsvik
- Invånarkväll om planerna för Störsviksområdet
- Gatuplanen för Störsvikskorsningen framlagd för påseende
- En halv hektar röjd för mellanlagring
- Sjundeå kommun bygger inte nu någon parkeringsplats för bostadsmässan
- Vi uppdaterar baskartan över Störsvik
- Vi förbättrar avloppsnätet på området Timalavägen–Störsviksvägen i april och maj
- Sjundeå fortsätter inte utreda bostadsmässa
- Markanvändningsavtalet för Pickala Rock Resort undertecknades – Förverkligandet kan påbörjas
- Pickala Rock Resort park- och gatuplaner är framlagda för påseende
- Grävarbeten orsakar lukt i Störsvik
- Bygget av Timalavägens början påbörjas i Störsvik
- Kommunfullmäktige godkände detaljplanen för Pickala Rock och investeringar i områdets gatu- och vattennät
- Detaljplan för Pickala Rock Resort
- Nytt bostadsområde planläggs i Störsvik bland golfbanorna