Småbarnspedagogikens kundenkät: Vårdnadshavarna mycket nöjda med tjänstens kvalitet

Vårdnadshavarna är fortfarande mycket nöjda med kvaliteten på småbarnspedagogikens tjänst visar den kundenkät kommunen låtit göra. På skalan 1–5 (1=mycket missnöjd, 5=mycket nöjd) var genomsnittet 4,36.
Vårdnadshavarna är nöjdare än tidigare då genomsnittet för enkäten förverkligad 2022 var 4,2.
I småbarnspedagogiken genomförs en kundenkät vartannat år. Enkäten skickades i november 2024 till vårdnadshavare inom kommunens småbarnspedagogik och förskoleundervisning samt till vårdnadshavare med barn i privata daghem inom kommunen. Svarsprocenten var 22 och svaren fördelade sig enligt följande:
Kommunal småbarnspedagogik | 65 % |
Privat småbarnspedagogik | 17 % |
Förundervisning | 19 % |
Vårdnadshavarnas delaktighet har stärkts under de senaste två åren
- Vårdnadshavarna upplever att de får tillräckligt med information av personalen om barnets dag och verksamheten (Medeltalet 4,28)
- Vårdnadshavarna vet att de målsättningar för verksamheten som är överenskomna i samtalet om barnets plan för småbarnspedagogik eller barnets plan för lärande, förverkligas i småbarnspedagogikens eller förskoleundervisningens vardag (4,43)
- Vårdnadshavarna håller med om att om det uppstår konfliktsituationer diskuteras dessa genast med vårdnadshavarna samt på vilket sätt dessa löses (4,11)
Centrala resultat i kundenkäten
- Vårdnadshavarna upplever att barnen tas emot väl; barnet är välkommet till daghemmet/förskoleundervisningen (Medeltalet 4,70)
- Dialogen med personalen är vänlig, öppen och förtroendefull (4,61)
- Det finns tid för lek; Barnen får leka tillräckligt (4,69)
Kundenkäten visade att man kunde utveckla småbarnspedagogikens webbsidors innehåll och aktualitet
- Aktuell info om tjänsterna inom småbarnspedagogiken/förskoleundervisningen är lätt tillgänglig (3,69)
- På kommunens webbplats finns nyttig information om småbarnspedagogiken/förskoleundervisningen (3,70)
I fortsättningen fäster vi än mer uppmärksamhet på att småbarnspedagogikens webbsidor är nyttiga, aktuella och lätta att hitta, så att vi kan betjäna kommuninvånarna bättre.
Tusen tack till alla som svarat!