Sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyivät hyvinvointialueelle

Siuntion sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyivät Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelle 1.1.2023.

Siuntion palveluista terveydenhuolto, suun terveydenhoito, ikäihmisten asumisyksiköt ja muut vanhuspalvelut, perhekeskus, sosiaalipalvelut, koulukuraattori, koulupsyokologi ja aikuisille suunnattu kuntouttava työtoiminta siirtyivät Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelle vuodenvaihteessa. Löydät kaikki yhteystiedot ja tiedot palveluista Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen verkkosivustolta luvn.fi. Hyvinvointialueen vaihteen puhelinnumero on 029 151 2000.

Hyvinvointialueelle siirtyminen aiheuttaa muutoksia palveluihin

Informaation lähde on Länsi-Uudemaan hyvinvointialue, www.luvn.fi.

Asukkaiden ja henkilöstön näkökulmasta suuri osa asioista säilyy täysin ennallaan. Palveluja saa samasta tutusta paikasta kuin ennenkin.

Mikä säilyy ennallaan?

  • Palvelut asukkaille tuotetaan samalla tavalla kuin tähänkin saakka.
  • Digitaaliset palvelut ovat asukkaiden käytössä sellaisena kuin nyt.
  • Siirtymän aikana kiireettömissä asioissa ohjataan hakeutumaan pääosin oman kunnan alueella oleviin palveluihin.
  • Palvelusetelit säilyvät vaihtoehtona hyvinvointialueen palvelujen tuotannossa.
  • Vuoden 2023 alussa käytössä ovat pääosin nykyiset asiakas- ja potilastietojärjestelmät.
  • Psykologi- ja kuraattoripalvelut järjestetään jatkossakin oppilaitoksissa.
  • Kiireellisiä terveyspalveluita saa kaikilta hyvinvointialueen terveysasemilta.
  • Pelastustoimen palvelut säilyvät ennallaan, samoin vapaaehtoisten palokuntien toiminta.
  • Hätäkeskustoiminta ei muutu – yleinen hätänumero on 112.

Mikä muuttuu?

Keskeisimpiä lähiajan muutoksia asukkaiden näkökulmasta ovat:

  • Asiakkaiden käyttämien palvelujen puhelinnumerot muuttuvat vaiheittain.
  • Palvelut löytyvät jatkossa www.luvn.fi-verkkosivustolta suomeksi ja ruotsiksi sekä englanniksi.
  • Asukkaille tulee yhtenäiset sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut sekä tukien myöntämisen periaatteet. Asiakasmaksut on säädetty lailla ja maksut sovitetaan maksukykyyn.​ Asiakasmaksuista päätetään joulukuussa.
  • Hyvinvointialueelle siirryttäessä 09- ja 019-alkuisten puhelinnumerojen tilalle tulee 029 151 -alkuinen puhelinnumero.
  • Hyvinvointialueella otetaan käyttöön yksi yhtenäinen asiakaspalvelupuheluiden hoitamiseen tarkoitettu järjestelmä.
  • Asiakaspalvelunumeroon soittavat asukkaat soittavat jatkossa uuteen numeroon. Vanhoihin numeroihin tulee siirtohetkenä ”numero on muuttunut”-tiedote.
  • Hyvinvointialue informoi uusista puhelinnumeroista ensisijaisesti luvn.fi-verkkosivujen kautta.

Kuittaa tiedoksianto Kanta-palveluista Omakannassa

Hyvinvointialueuudistuksen vuoksi asukkaille tulee kertoa Kanta-palveluista eli antaa ns. Kanta-informointi uudestaan. Vastaanottamalla Kanta-informoinnin ilmaiset vastaanottaneesi tiedot Kanta-palveluista, tietojen käsittelystä ja oikeuksistasi vaikuttaa tietojen käsittelyyn. Tällä varmistat, että sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset voivat hyödyntää Kantaan kirjattua hoitotietoa hoitosuhteen siirtyessä eri palveluntarjoajien välillä. Lisätietoa tietojen liikkumisesta hyvinvointialueuudistuksen jälkeen.

Uuden Kanta-informoinnin vastaanottaminen on tärkeää, koska hyvinvointialueella laadittuja potilasasiakirjamerkintöjä voidaan katsella esimerkiksi HUSissa vasta sen jälkeen, kun olet vastaanottanut uuden Kanta-informoinnin. Uuden Kanta-informoinnin yhteydessä saat tarkempaa tietoa myös Uudenmaan väliaikaisesta tiedonsaantioikeudesta, johon potilastietojen näkyvyys Uudenmaan alueella perustuu 1.1.2023 alkaen.

Sosiaali- ja terveyspalveluiden sujuvuuden kannalta on tärkeää, että ammattilaisella on kattavat ja ajantasaiset tiedot asiakkaasta. Jos esimerkiksi asioit terveysasemalla Hangossa, josta sinut lähetetään erikoissairaanhoitoon HUSiin, on tärkeää, että HUSin ammattilaiset voivat tarvittaessa hyödyntää sinusta hyvinvointialueellamme kirjattuja tietoja.

Lue hyvinvointialueen tiedote Kanta-informoinnista.

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue

www.luvn.fi

Vaihde: 029 151 2000