Nähtävyydet

Fanjunkars Gårdskulla
Kelan kartano
Lepopirtti Pikkalan kartano
Pikkalan silta Pyhän Pietarin kirkko
Sjundbyn linna Suitian linna

Rautatieasema

Karjaan ja Pasilan välistä kiskotusta oli kerrallaan rakentamassa 1500 työmiestä. Liikennöinti radalla alkoi marraskuussa 1902. Sota-aikana rantaradalla ei ollut liikennettä. Henkilöliikenne palautui kesällä 1918 ja pikajunat alkoivat liikennöidä 1923. Porkkalan vuokra-ajan alkaessa liikenne loppui kokonaan ja vasta v. 1947 Neuvostoliitto salli junien läpikulun Porkkalan alueella. Porkkalan palautuksen jälkeen vuonna 1956 junaliikenne jatkui kunnan alueella entiseen tapaan ja myös erillisellä sivuraiteella tehty tavaraliikenne kasvoi merkittäväksi seudun kehityksen kannalta.

Radan perusparannus aloitettiin 1980-luvulla ja sähköistys valmistui Siuntion kohdalla 1993. Nopeudet radalla kasvoivat kunnostuksen myötä. Mittausnopeus veturijunille on 160 km/h ja Pendolinoille 200 km/h.

Sittemmin yhä harvempi pikajuna pysähtyi Siuntiossa ja vuorot harvenivat. Muutama vuosi sitten Siuntion asema oli Liikenneministeriön lakkautuspäätöksen perusteella hiljentymässä tyystin, mutta aktiiviset neuvottelut ja kunnan merkittävä panostus varmistivat junaliikenteen jatkumisen. Tämän vuoden alusta Siuntio liittyi osaksi HSL:ää ja nyt junalla pääsee arkisin Helsinkiin ja takaisin 6-8 kertaa päivässä.

Radan toisella puolella oleva asemarakennus valmistui v. 1903 Bruno Granholmin piirustusten mukaan. Rakennuksessa oli lipunmyynnin ja odotustilojen lisäksi myös asemapäällikön asunto. Varsinainen asematoiminta päättyi lopullisesti 1990-luvulla, jonka jälkeen rakennuksessa oli vielä mm. kahvilatoimintaa.  Nykyään asemarakennus on yksityisomistuksessa.

Pikkalan vanha kansakoulu

Kabanovintie

Krejansberget

Skällberget