Varhaiskasvatuksen asiakaskysely: Huoltajat erittäin tyytyväisiä palvelun laatuun

Huoltajat ovat edelleen erittäin tyytyväisiä varhaiskasvatuksen palvelun laatuun asteikolla, osoittaa kunnan tekemä asiakaskysely. Asteikolla 1 – 5 (1=en lainkaan tyytyväinen, 5=erittäin tyytyväinen) keskivarvo oli 4,36.
Huoltajat ovat entistä tyytyväisempiä, sillä vuonna 2022 toteutetussa kyselyssä keskiarvo oli 4,2.
Varhaiskasvatuksessa toteutetaan asiakaskysely joka toinen vuosi. Kysely lähetettiin marraskuussa 2024 kunnan varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen huoltajille sekä kunnassa toimivien yksityisten päiväkotien huoltajille. Vastausprosentti oli 22, ja vastaukset jakautuivat seuraavasti:
Kunnallinen varhaiskasvatus | 65 % |
Yksityinen varhaiskasvatus | 17 % |
Esiopetus | 19 % |
Huoltajien osallisuus on vahvistunut kahden viime vuoden aikana
- Huoltajat kokevat, että he saavat henkilöstöltä riittävästi tietoa lapsen päivästä ja toiminnasta. (Keskiarvo 4,28)
- Huoltajat ovat tietoisia, että lapsen varhaiskasvatus- tai esiopetussuunnitelmassa sovitut toiminnan tavoitteet toteutuvat varhaiskasvatuksen tai esiopetuksen arjessa. (4,43)
- Huoltajat ovat samaa mieltä siitä, että lapsiryhmän ristiriitatilanteista sekä niiden ratkaisemisesta keskustellaan vanhempien kanssa asioiden ollessa ajankohtaisia. (4,11)
Asiakaskyselyn keskeiset tulokset
- Huoltajat kokevat, että lapset otetaan hyvin vastaan; lapsi on tervetullut päiväkotiin/esiopetukseen. ( Keskiarvo 4,70)
- Vuorovaikutus henkilökunnan kanssa on ystävällistä, avointa ja luottamuksellista (4,61)
- Leikille on aikaa; Lapset saavat leikkiä riittävästi (4,69)
Asiakaskyselyssä kehitettävää löytyi varhaiskasvatuksen verkkosivujen sisällöstä ja ajantasaisuudesta:
- Varhaiskasvatuksen/esiopetuksen internetsivuilla oleva tieto on ajantasainen ja helposti saatavilla 3,69
- Varhaiskasvatuksen/esiopetuksen internet-sivuilla oleva tieto on hyödyllistä 3,70
Jatkossa kiinnitämme entistä enemmän huomiota varhaiskasvatuksen verkkosivujen hyödyllisyyteen, ajantasaisuuteen ja helposti löydettävyyteen, jotta voimme palvella kuntalaisia paremmin.
Kiitos paljon kaikille vastanneille!